Uzdod savu jautājumuclose
* - Obligātie lauki

Uzturs grūtniecības laikā

IVF Riga
https://www.ivfriga.lv/jaunumi.html2020-07-02

Tā kā mazuļa dzīve sākas sievietes ķermenī, ir svarīgi pārdomāt savus ēšanas paradumus, lai mazulim sniegtu vislabāko un nenodarītu pāri ar kaitīgām vielām un nelāgiem ēšanas paradumiem.

Kalorijas

Pārliecību, ka topošā māmiņa uzņem pietiekami daudz kaloriju gan sev, gan savam mazulim, var iegūt, ja ēdienkartē ir ar uzturvielām bagātu produktu dažādība.
Uzņemamo kaloriju daudzums ir atkarīgs no vecuma, auguma, svara un fiziskās aktivitātes. Ja ikdienā cilvēkam vajadzīgas no 1600 līdz 2400 kalorijām dienā, grūtniecības laikā sievietei jāuzņem papildus apmēram 300 kalorijas.
Šis skaitlis var mainīties atkarībā no sievietes svara pirms grūtniecības (vai tas bijis palielināts vai samazināts), kā arī no gaidāmo bērniņu skaita. Ja ar uzturu tiek uzņemts vairāk kaloriju, nekā patērējas, liekā enerģija pārvēršas taukaudos un veicina aptaukošanos.

Mātes ĶMI pirms grūtniecībasSvara pieaugums kopā (kg)Svara pieaugums 4 nedēļās (kg)
Pazemināts barojums <19,812,7 - 18,22,3
Normāls 19, 8 - 26,011,4 - 15,91,8
Paaugstināts svars 26,1 - 296,8 - 11,41,2
Aptaukošanās >29,06,80,9
  • Visvieglākais veids, kā uzturu padarīt veselīgu, — iekļaut savā ēdienkartē vairāk svaigu un tvaicētu dārzeņu un augļu. Tāpat ļoti svarīgas ir olbaltumvielas (gaļa, zivis, olas), kalcijs (piena produkti), dzelzs (gaļa, zivis).
  • Jāizvēlas tādus graudaugu produktus, kas nav pārāk daudz apstrādāti. Ieteicams izvairīties no konservētas pārtikas, kas satur sāli. Lai gan sāls organismam ir vajadzīgs, palielinātā devā tas var kaitēt.
  • Jāizvairās no ceptas un piedegušas maltītes. Ja kārojas saldumi, pilnībā tos nevajag sev liegt — galvenais nepārēst un nelietot tos ik dienas!
  • Katru dienu jāapēd vismaz 250 g dārzeņu. Vēlams pat līdz 500 g. Tie ir apmēram trīs vidēji tomāti vai divi gurķi. Grūtniecības sākumposmā īpašs uzsvars tiek likts uz visu "zāli" - loki, spināti, lapu salāti, dilles (folskābes dēļ).
  • Vēlams katru dienu apēst līdz 200 g augļu. Gaidīšanas sākumposmā īpaši vēlami C vitamīnu saturošie augļi - zemenes, kivi, ķirši u.c. svaigas sastopamās ogas.
  • Dienā jāapēd līdz 500 g labības izstrādājumu - griķi, makaroni, rīsi, kukurūza un kartupeļi. Tos visus vēlams ēst vārītus.
  • Te pieder arī maize un rupjā maluma miltu izstrādājumi, īpaši piedomājot par kliju produktiem un sekojot, lai pēc iespējas maz taukvielu būtu izmantotas šo izstrādājumu pagatavošanai.
  • Grūtniecības sākumā labi der prosa un kukurūza, kas uzlabo asins sastāvu, kartupeļi, kas mazina ēstgribu, un rupjā maluma maize, kas uzlabo kuņģa motoriku, mazinot sliktu dūšu.
  • Katru dienu jālieto kāds no šķidrajiem un liesajiem(0,5-1%) piena produktiem, vēlams skābpiena, var jogurtus ar un bez saldinātājiem, kefīru, pienu, paniņas, rūgušpienu - 3 glāzes kopā. Tas attiecas uz visu gaidīšanas laiku.
  • Olbaltumvielas saturošus produktus vēlams iekļaut savā ēdienkartē līdz 250 g dienā, stingri sekojot līdzi tauku saturam tajā. Tieši šī produktu grupa dod nepamatoti lielu svara pieaugumu gaidīšanas laikā, ja tiek ēstas treknas desiņas, nevis liess šašliks, aknu pastēte (45% tauku), treknie sieri (45-50% tauku saturs sausnē).
  • Labi der liesa gaļa, liesie sieri (līdz 30% tauku saturs sausnē), olas, zivis gan var ēst, jo treknākas, jo labāk, jo tajās ir nepiesātinātās taukskābes, kas noder mazuļa smadzeņu attīstībai, tikai jāseko līdzi, lai gatavojot nebūtu panējums, kas uzsūc ļoti daudz taukvielas un atkal sekmē svara pieaugumu.
  • Vislielākie ierobežojumi ir uz kūciņām, bulciņām un citiem saldumiem. Ja nu tomēr ļoti gribas panašķēties, tad labāk ēst tīru šokolādi, cukura karameles, saldējumus un citus pēc iespējas liekus taukus nesaturošus produktus.
  • Attiecībā uz garšvielām nekādu ierobežojumu gaidīšanas laikam nav.
  • Ēdienreižu skaits jāpalielina līdz četrām, sešām maltītēm dienā, uzturā lietojot graudaugu produktus, augļus un dārzeņus, kas ir bagāti ar dabīgajiem vitamīniem, minerālvielām un citām aktīvajām vielām, kas nodrošinās pilnvērtīgu un veselīgu attīstību mazulim un veselību pašai māmiņai.

Šķidruma patēriņš

  • Grūtniecības laikā vielmaiņa strādā ļoti intensīvi, tāpēc ik dienu jāpatērē viens – divi litri šķidruma.
  • Var dzert visu — svaigi spiestas augļu un dārzeņu sulas, kas ir lielisks vitamīnu un minerālvielu avots, ūdeni bez gāzes, zaļo, melno un zāļu tēju, mājās gatavotu limonādi. Tomēr dzērieni, kas satur kofeīnu, grūtniecēm jālieto mazās devās. Pie tiem pieder ne tikai kafija, bet arī melnā tēja, kakao, kola u. c.
  • Reizēm topošās māmiņas, lai izvairītos no roku un kāju pampšanas, kļūdaini ierobežo šķidruma uzņemšanu, lai gan pareizāk būtu uzturā ierobežot vārāmo sāli.
  • Apēdot visu, kas te teikts it kā lielajos daudzumos, tomēr var nebaidīties no liekiem kg. Tie veidojās no t.s. slēptajiem taukiem, kas atrodas gatavos produktos un ko mēs ar aci neredzam. Ja ēdīsiet par maz, organisms nodomās, ka ir pienākuši bada laiki, un cītīgi noglabās katru lieko kaloriju.

Back
Zvanīt